Nörologopedi Nedir


Abademy olarak “Nörologopedi Nedir?” konusunda  görsellerimizle Business World Global dergisinde yer aldık.

DERGİ PDF HALİ İÇİN TIKLAYINIZ

 

NÖROLOGOPEDİ NEDİR?

Nörologopedi:
Modern çocuklara modern bir yaklaşım.
İnsan beyninin işleyişi hakkındaki veriler, bilimin ve sosyal pratikliğin, yani insanların faaliyetleri ve tecrübelerinin son yıllardaki gelişimiyle, ekonomiye, ,tıbba ve yönetim teknolojisine geniş çapta nüfuz etmesi ile ayırt edilir. Özellikle mesleki jargon düzeyinde iken “nörologopedi” ortaya çıkmıştır.

M.Y. Hvatsev’in ders kitabında “klasik” konuşma terapisinden farklılıklarını gösteren son kavramı özetlemeye çalışalım. Kitabın adından başlayalım. Neden “nörologopedi” ve o ne demektir?

Nöroloqopedi, sensorimotor seviyedeki nöropsikiyatrik patolojilerle ilişkili olmayan, karmaşık zihinsel eksiklikleri olan kişilerde konuşmanın teşhisi, düzeltilmesi ve rehabilitasyonu için bir dizi yöntemdir. Nörologopedi, konuşma bozuklukları ve diğer yüksek zihinsel işlevleri olan çocuklar ve yetişkinlerle çalışan uzmanların yaratıcı düşüncesi için yeni bir yön açar ve yeni düzeltici ve onarıcı teknikler yaratmak için güçlü bir teşviktir. Nörologopedi, tıptan pedagojiye bir köprüdür. Genellikle bir konuşma terapisti, konuşma bozukluklarının yalnızca dış belirtilerini ortadan kaldırır. Eğer konuşma bozuklukları ciddi nörolojik sorunlardan kaynaklanmıyorsa, o zaman bu teknikler kesinlikle etkilidir. Konuşma terapisi her zaman psikoloji ile el ele gitti ve bugün, bilimsel aygıtını sinirbilimlerin başarılarıyla zenginleştirme fırsatına sahiptir. Nöropsikoloji, nörolinguistik, nörofizyoloji ve nörobiyoloji.

Tatiana Grigorievna Vizel’in sözlerini aktaracağım: “Her zamanki konuşma terapisinin modası geçiyor, daha yüksek işlevlerle çalışan bir kişi, bunların beyin tarafından nasıl organize edildiğinin farkında olmalıdır. Kafatası tonozlarına girmeye çalıştığımızda, ne yaptığımızı ve neden yaptığımızı anlamaya başlıyoruz.” Nörolojik terapi yöntemleri, bir çocuğun konuşma problemleriyle % 35 daha hızlı başa çıkmasına izin verir. Bilimsel olarak etkili olduğu kanıtlanmıştır. Çocuğun diğer alanlarda (entelektüel gelişim, dikkat, hafıza, davranış) ilerlemesini unutmayalım. Çocuk eğitiminde gerçek bir atılım var. Ve bu sonuçlar ömür boyu sürer. Bugün hem de motor planlama, duyusal entegrasyon, logo ritmik, biyoenergoplasti, interhemisferik etkileşim gibi yöntemlerden bahsetmek istiyorum. Her bir çalışma yöntemini size kısaca anlatacağım ve göstereceğim. Hepsi de nörologopediye bağlanıyor.

Motor planlaması, yeni bir görev ortaya çıktığında, yeni bir araç kullanmanız gerektiğinde, hayatta ustalaşmayan, olağandışı bir şey yapmanız gerektiğinde ortaya çıkar. Eylemler beceri haline geldiğinde, artık motor planlama gerektirmezler ve önceden düşünülmeden hızlı ve kolay bir şekilde gerçekleştirilirler. Motor planlama, beynin sensorimotor ve entelektüel işlevleri arasındaki köprüdür. Beyin sapı ve diğer nöral yapıların duyusal entegrasyonuna bağlıdır. Beyin, kaslara ne yapması gerektiğini söyler ve vücudun reseptörlerinden gelen duyumlar (geri bildirim) beynin bunu yapabilmesini sağlar. Konuşma bozukluğu olan çocukların motor planlamada bir eksikliği vardır.

Sensor entegrasyon, tüm duyuların etkileşimidir. Çok erken başlar, hatta anne karnındayken. Duyu sistemleri ne kadar doğru çalışırsa, beyin o kadar yeterli bilgi alır ve daha yeterli cevaplar verir. Bir konuşma terapistinin çalışmasında sensor entegrasyon yöntemi, bilişi, konuşmanın tüm yönlerini harekete geçirmeyi ve algılama yoluyla davranışı düzeltmeyi amaçlayan tüm duyuların çalışmasını teşvik etmeyi içerir. Sensor yardım içeren oyunlar, çocuğun ilgisini çekmeye, dikkatini dağıtmaya, rahatlatmaya, görevin en başarılı şekilde tamamlanmasını sağlamaya, zihinsel ve konuşma süreçlerini geliştirmeye yardımcı olur.

Biyoenergoplasti, artikülatör aparatın hareketleriyle ellerin hareketinin bir kombinasyonudur. Bir artikülasyon egzersizi yapan çocuk, bir veya iki elinin hareketine eşlik eder. Aynı zamanda, parmakların ince motor becerilerinin hareketlerinin koordinasyonu, hafıza ve gönüllü dikkat gelişir. Ses kusurlarını düzeltmenin verimliliği iki katına çıkar, çünkü çalışan bir el, dilden beyin korteksine giden uyarıları çoğaltır.
Interhemisferik etkileşim, bu yöntem kullanılarak çok sayıda kitap, kılavuz ve metodolojik gelişme yayınlanmıştır. Konuşma bozukluğu olan çocukların sol ve sağ hemisfer arasındaki bağlantıda bir bozukluk olduğu belirtilmektedir. Beynin, sağ ve sol yarım kürelerin çalışmasının tanımını incelemeyeceğim, size bu tekniğin bir konuşma terapistinin çalışmasındaki değerini anlatacağım. Bu yöntemi kullanan alıştırmalar zihinsel aktiviteyi geliştirir, ezberlemeyi geliştirir, dikkatin istikrarını arttırır ve yazma sürecini kolaylaştırır. Çocuk kademeli olarak yalnızca sol, yalnızca sağ ve ardından iki eliyle aynı anda bir dizi grafik görevi gerçekleştirir. Bu, sağ ve sol hemisferlerin işe dahil olmasını sağlar. Bireysel ve grup derslerinde hemisferler arası etkileşimi geliştirmek için egzersizleri aktif olarak kullanırım.

Logoritm – bir hareketler, konuşma ve müzik kokteyli, çocukların güzel ve akıcı bir şekilde konuşmayı öğrenmelerine ve hatta bazı durumlarda kekemelikten kurtulmalarına yardımcı olur. Konuşma terapisi ritmi, motor becerileri (kaba ve ince), hareketlerin koordinasyonunu ve konuşma solunumunu mükemmel bir şekilde geliştirir ve kas tonusunun normalleşmesine yardımcı olur. Logoritmik sınıflar hafızayı, dikkati ve algıyı (özellikle işitsel) eğitir ve bebeğin fiziksel durumu üzerinde çok faydalı bir etkiye sahiptir ve doğru motor becerilerini oluşturmasına yardımcı olur. Ve son zamanlarda uzmanlar, konuşma terapisi ritminin çocukların psiko-duygusal durumu ile çok iyi “işe yaradığına” dikkat ettiler: huzursuz ve kolayca uyarılabilir kırıntıları sakinleştirir ve tam tersine yavaş ve düşünceli olanları teşvik eder.

Nörologopediye yönelmek, günümüzde konuşma bozukluklarının sorunlarını kapsayan alanı geliştirmenin belki de tek etkili yoludur!!!

Kaynakca:
1.Tsvetkov A.V., Pokrovskaya S.V. Diensefalonun işlev bozuklukları olan 3-7 yaş arası çocukların gelişiminin nöropsikolojik düzeltme ilkeleri // Toplum: sosyoloji, psikoloji, pedagoji. – Krasnodar: At, No. 1. – 2017.
2. Nörologopedi: Kavramın tanımına. TSVETKOV A.V. 1, KUSHNIRI.S. 2
3.T.G Viesel Nöropsikolojinin temelleri: ders kitabı, üniversite öğrencileri için, AST Astrel Transitbook, 2005.